Salgs- og leveringsbetingelser for varer og tjenester
1. KONTRAKTEN
Disse generelle betingelsene («Vilkårene») gjelder mellom [●] («Selger») og [●] som kjøper varer og/eller tjenester fra Selger («Kjøper»).
Kjøper bekrefter sin aksept av Selgers tilbud («Tilbudet») ved å utstede en bestilling («Bestillingen»). Selger bekrefter deretter avtaleinngåelsen gjennom å utstede en ordrebekreftelse («Ordrebekreftelsen»).
«Kontrakten» mellom Selger og Kjøper omfatter dermed følgende dokumenter:
-
Ordrebekreftelsen;
-
Tilbudet;
-
Disse Vilkårene;
-
Bestillingen; og
-
NR 15.
Ved motstrid skal kontraktsdokumentene ha slik prioritet som angitt over.
Kjøpers eventuelle standardvilkår gjelder ikke, med mindre dette er skriftlig akseptert av Selger senest på tidspunkt inngåelse av Kontrakten.
2. DEFINISJONER
Utover definisjonene i punkt 1, skal følgende definisjoner gjelde:
«Garantiperioden» betyr den perioden der Selger kan ha ansvar for mangler etter punkt 9, og gjelder for en periode på ett (1) år fra levering av den aktuelle Varen eller installasjon av den aktuelle delen.
«Immaterielle Rettigheter» betyr alle opphavsrettigheter, designrettigheter, patenter, varemerker, forretningshemmeligheter og andre immaterielle rettigheter.
«Kontraktsprisen» betyr den totale prisen spesifisert i Tilbudet ekskl. mva.
«Kjøpergruppen» betyr Kjøper og dens tilknyttede selskaper, partnere eller joint ventures, og hver av disses 1) leverandører eller underleverandører og 2) styremedlemmer, ansatte, og andre representanter.
«Stedet» betyr stedet/stedene hvor Selger skal utføre Tjenestene.
«Selgergruppen» betyr Selger og dets tilknyttede selskaper, og disses 1) leverandører eller underleverandører og 2) styremedlemmer, ansatte, og øvrige representanter.
«Tjenester» / «Tjenestene» betyr alle aktiviteter som skal utføres av Selger i henhold til Ordrebekreftelsen, og som ikke knytter seg til levering av varer.
«Tredjepart» betyr enhver som ikke omfattes av Kjøpegruppen eller Selgergruppen.
«Varer» / «Varene» betyr den eller de varer, herunder eventuell programvare og dokumentasjon, som skal leveres av Selger.
3. LEVERING AV VARER
Dersom det under Kontrakten skal leveres Varer til Kjøper, uten at disse Varene skal inngå som del av Tjenestene, skal leveringen av Varer skje EXW på Selgers lager/servicesenter, jf. INCOTERMS 2020.
Leveringstid oppgitt i Ordrebekreftelsen er veiledende, og Selger skal ikke være ansvarlig for forsinket levering av Varer med mindre annet er avtalt og angitt i Ordrebekreftelsen. Selger forbeholder seg retten til å endre leveringstidspunkt ved forsinkelser hos ekstern leverandør eller der andre forhold gjør endring nødvendig.
4. TILBUD OG PRIS
Ved endring av priser fra leverandør, frakt-, forsikringskostnader, toll og andre avgifter, valutakurser og råvarepriser etter at Kontrakten inngås, kan Selger regulere prisene i Tilbudet i tråd med økningen.
Alle priser i Tilbudet er eksklusive eventuelle avgifter, herunder mva.
5. KJØPERS FORPLIKTELSER VEDR. TJENESTENE, DERSOM DISSE IKKE UTFØRES HOS SELGER
Kjøper skal i god tid gi Selger all nødvendig informasjon om Stedet for å gjøre det mulig for Selger å utføre Tjenestene trygt og effektivt.
Kjøper skal sørge for at eventuelle lokaler, fasiliteter, materialer, transport og utstyr i gjøres tilgjengelig for Selgers personell for utførelsen av Tjenestene, og at det som gjøres tilgjengelig overholder gjeldende sikkerhetsstandarder og lov-/forskriftskrav.
Med mindre annet er angitt i Tilbudet, skal Kjøper kostnadsfritt sørge for at Selger mottar følgende:
a) Nødvendige tjenester og assistanse på Stedet, herunder strøm, vann, kommunikasjon, transport, overnatting, lagring og forsyninger, med en standard som er i samsvar med god bransjepraksis.
b) Transport av Selgers personell, utstyr og materialer fra Selgers base som angitt i Tilbudet til/fra Stedet, med en standard som er i samsvar med god bransjepraksis; og
c) Helse- og velferdstjenester for Selgers personell under personellets opphold på Stedet, med en standard som er i samsvar med god bransjepraksis.
Kjøper skal, på Selgers forespørsel, gi råd om gjeldende krav på Stedet og bistå med å skaffe nødvendige sertifikater og tillatelser i den grad dette er innenfor Kjøpers kontroll.
Kjøper skal sørge for at tilstrekkelig sikkerhetsutstyr og skriftlige instruksjoner for bruk av dette er tilgjengelig på Stedet.
Kjøper skal være ansvarlig for opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr på Stedet.
Kjøper skal være ansvarlig for å varsle Selger på forhånd hvis farlige eller uvanlige forhold foreligger på eller i nærheten av Stedet som kan påvirke Selgers utførelse av Tjenestene. Hvis slike forhold foreligger, skal Selgers tilleggskostnader som oppstår som følge av dette fullt ut kompenseres av Kjøper.
Selgers ansvar for skader som oppstår på Stedet er begrenset iht. punkt 15 nedenfor. Kjøper er inneforstått med at Selgers forsikringer kun vil dekke ansvar iht. punkt 15, og vil selv sørge for forsikring som dekker skader utover dette, dersom Kjøper skulle anse dette nødvendig.
6. BETALINGSVILKÅR
NR15 gjelder med følgende endringer:
Betalingsfrist er 15 dager.
Innsigelser mot faktura må fremsettes skriftlig, og senest innen ti kalenderdager fra mottak av faktura.
Betaler ikke Kjøper i rett tid, eller stiller ikke Kjøper avtalte sikkerheter til rett tid, har Selger i tillegg, etter å ha gitt Kjøper skriftlig meddelelse om dette, rett til å innstille oppfyllelsen av sine kontraktsforpliktelser inntil betaling skjer eller avtalte sikkerheter er stilt.
Dersom Kjøper ikke har betalt det forfalte beløp innen 3 måneder, har Selger rett til å heve Kontrakten gjennom skriftlig meddelelse til Kjøper. Selger har da, i tillegg til å motta utestående betaling, rett til erstatning for det tap han har blitt påført.
7. EIENDOMSFORBEHOLD
Varene forblir Selgers eiendom inntil det er fullt betal.
Eiendomsretten til eventuelt materiale, utstyr, dokumentasjon, programvare og andre gjenstander som Selger etter Kontrakten skal overføre fra Selger til Kjøper i forbindelse med Selgers utførelse av Tjenestene, skjer først ved mottak av full betaling av det beløp Selger har krav på iht Kontrakten.
8. ANSVARSTID
For Tjenester, er ansvarstid etter NR15 punkt 15 seks måneder fra Tjenestene er ferdigstilt av Selger.
9. MANGLER VEDR. VARER ELLER INSTALLERTE DELER
Det foreligger mangel dersom Varer eller installerte deler ved levering ikke oppfyller kravene etter Kontrakten, og dette skyldes forhold Selger svarer for. Selger er isåfall ansvarlig for utbedring av slike mangler i samsvar med NR15 punkt 14 og bestemmelsene nedenfor i dette punkt 9.
Har Selger ansvar for en mangel ved Varene eller installerte deler, har han tilsvarende ansvar for skade på Varene eller installerte deler forårsaket av mangelen. Selgers ansvar omfatter ikke mangler som er forårsaket av materiale som er skaffet av Kjøper eller av konstruksjoner som er foreskrevet eller spesifisert av ham.
Selgers ansvar omfatter ikke mangler som skriver seg fra årsaker oppstått etter at risikoen har gått over på Kjøper. Ansvaret omfatter f.eks. ikke mangler som:
a. oppstår som følge av at driftsforholdene avviker fra hva som er forutsatt eller som følge av uriktig anvendelse av Varer eller de objekter der installerte deler inngår.
b. skyldes mangelfullt vedlikehold eller uriktig montering fra Kjøpers side.
c. skyldes forandringer foretatt uten Selgers skriftlige samtykke eller reparasjoner som Kjøper har utført på feilaktig måte.
d. skyldes normal slitasje og forringelse.
Ved utbytting eller reparasjon av deler i samsvar med dette punkt 9 har Selger samme ansvar for erstatningsdeler og reparerte deler som for de opprinnelige Varene / installerte delene i ett år. For varene eller de installerte delene for øvrig, forlenges bare Garantiperioden med den tiden Varene eller objektene som de installerte delene har vært installert i ikke har kunnet bli anvendt som følge av mangler som Selger har ansvar for. Selgers mangelsansvar vil ikke under noen omstendighet være lenger enn ett år fra avslutningen av Garantiperioden.
Kjøper skal gi skriftlig melding til Selger om en mangel uten ugrunnet opphold etter at mangelen har vist seg og i intet tilfelle senere enn to uker etter at Garantiperioden er utløpt. Dersom Kjøper ikke skriftlig underretter Selger om en mangel innen fristen, taper han retten til å fremsette krav på grunn av mangelen.
Avhjelpen utføres der Varene befinner seg, med mindre Selger finner at det er mer hensiktsmessig for begge parter at Varene eller delene sendes til ham eller til et sted han anviser.
Hvis avhjelp kan skje ved at en mangelfull del byttes ut eller repareres, og kan demontering og innmontering av delen utføres uten spesiell fagkunnskap, kan Selger kreve at den mangelfulle delen sendes til ham eller til et sted han anviser for reparasjon eller utskifting. Selgers forpliktelse knyttet til mangelen er i slikt tilfelle oppfylt når han leverer reparert del eller erstatningsdel til Kjøper.
Kjøper skal for egen kostnad sørge for at Selger har tilgang til Varene og foreta inngrep i annet utstyr enn Varene og de installerte delene i den grad dette er nødvendig for å avhjelpe mangelen.
Kjøper skal bære Selgers merkostnader ved avhjelpen som forårsakes av at Varene eller de installerte delene befinner seg på et annet sted enn det i avtalen angitte leveringsstedet.
Varer eller mangelfulle deler som byttes ut iht. dette punkt 9, skal stilles til Selgers disposisjon og blir hans eiendom.
Dersom Kjøper har gitt melding om mangel iht. dette punkt 9, og det viser seg ikke å foreligge noen mangel som Selger svarer for, har Selger rett til kompensasjon for det arbeid og de kostnader reklamasjonen har påført ham.
Oppfyller ikke Selger i rett tid sine forpliktelser etter dette punkt 9 til å avhjelpe mangel, kan Kjøper skriftlig gi Selger en siste rimelig frist for oppfyllelse, som ikke kan være kortere enn én uke. Er ikke forpliktelsene oppfylt innen slik frist, kan Kjøper etter eget valg:
a) for Selgers regning og risiko utføre eller få utført de tiltak som er nødvendige for å avhjelpe mangelen, forutsatt at han går fram på en fornuftig og rimelig måte, eller
b) kreve prisavslag oppad begrenset til 20 % av verdien for den mangelfulle Varen eller installerte delen, eller
c) om mangelen er vesentlig, heve avtalen ved skriftlig meddelelse til Selger. Kjøper kan ved heving kreve erstatning for det tap han lider, oppad begrenset til 20 % av verdien på den mangelfulle Varen eller installerte delen.
Selger har ikke ansvar for mangler ut over det som framgår av dette punkt 9.
10. MANGLER VEDR. TJENESTENE
Mangler ved Tjeneste foreligger dersom Tjenestene ikke har vært utført i tråd med Kontrakten eller ikke har vært utført fagmessig. Selger har ikke ansvar utover dette, dvs. at man ikke har ansvar for funksjonen av de objektene som Tjenestene knytter seg til.
Selger er ansvarlig for utbedring av mangler ved Tjenestene i samsvar med NR15 punkt 13.
11. SELGERS FORSINKELSE VEDR. TJENESTER
Det foreligger forsinkelse hvis Selger ikke er i stand til å starte Tjenestene på det tidspunktet som er spesifisert i Ordrebekreftelsen, eller ikke er i stand til å ferdigstille Tjenestene på det tidspunktet som er spesifisert i Ordrebekreftelsen, og forsinkelsen ikke skyldes omstendigheter forårsaket av Kjøper.
Ved forsinkelse skal Selgers ansvar være begrenset til suspensjon av betalingen Selger skulle mottatt fra Kjøper for Tjenestene. Kjøper skal ikke ha rett til noen øvrig erstatning eller kompensasjon for forsinkelse.
12. UNDERLEVERANDØRER
Selger står fritt til å engasjere underleverandører til å utføre hele eller deler av Tjenestene.
13. ETTERLEVELSE AV LOVGIVNING MV.
Selger skal ha godkjenninger og tillatelser som er nødvendige for utførelsen av Tjenestene, og som må eller kan fremskaffes i navnet til Selger. Kjøper skal på Selgers forespørsel gi nødvendig assistanse i denne forbindelse.
Kjøper skal i god tid fremskaffe og opprettholde alle andre godkjenninger og tillatelser. Selger skal på Kjøpers forespørsel bistå med å skaffe godkjenninger og tillatelser knytte til Tjenestene, som kun kan skaffes i navnet til Kjøper.
14. SKATTER OG AVGIFTER
Kontraktsprisen er eksklusiv alle skatter og avgifter. Kjøper skal betale alle skatter og avgifter pålagt av enhver myndighet i forbindelse med Tjenestene. Ingen av partene skal være ansvarlige for den andres skatte-/avgiftsforpliktelser i forbindelse med Tjenestene eller Kontrakten, og skal holde hverandre skadesløs fra eventuelle krav knyttet til skatter og avgifter.
15. SELGERS SKADESLØSHOLDELSE AV KJØPERGRUPPEN
NR15 punkt 19 utgår.
Selger skal holde Kjøpergruppen skadesløs fra og mot ethvert krav, tap, kostnader, skader, utgifter og juridiske gebyrer uansett hvordan de oppstår, i forbindelse med
a. Personskade eller tap av liv for enhver ansatt i Selger, og/eller
b. Tap av eller skade på eiendom/eiendeler tilhørende Selger.
16. KJØPERS SKADESLØSHOLDELSE AV SELGERGRUPPEN
Kjøper skal holde Selgergruppen skadesløs fra og mot ethvert krav, tap, kostnader, skader, utgifter og juridiske gebyrer uansett hvordan de oppstår, i forbindelse med:
a. Personskade eller tap av liv for enhver ansatt i Kjøpergruppen, og/eller
b. Tap av eller skade på eiendom/eiendeler tilhørende Kjøpergruppen (inkludert tap av eller skade på objekter der Varer eller installerte deler inngår).
Kjøpers skadeløsholdelse av Selgergruppen skal også gjelde for
a. ethvert ansvar som oppstår i forbindelse med død, sykdom eller skade på Tredjepart, samt tap av eller skade på en Tredjeparts eiendom/eiendeler, og/eller
b. ethvert krav som oppstår som følge av forurensing, herunder forurensning på Stedet, som oppstår som følge av, eller på annen måte er relatert til, Tjenestene.
17. ANSVARSBEGRENSNINGER
I tillegg til begrensningene fastsatt i NR15 punkt 20 gjelder følgende:
Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder ethvert tap som kan oppstå som følge av produksjonsbortfall, skade på person, naturskader, forurensning, tapt fortjeneste, samt annet økonomisk konsekvenstap.
Selger har intet ansvar for skade som Varer eller installerte deler har forårsaket på fast eiendom eller på objekter der Varer eller installerte deler inngår. Kjøper skal holde Selger skadesløs i den utstrekning Selger pålegges ansvar overfor Tredjepart for slik skade eller tap som følge av slik skade.
Selgers ansvar, det være seg ansvar etter Kontrakten eller ansvar etter norsk lov, er under enhver omstendighet begrenset til Kontraktsprisen for den aktuelle leveransen som ansvaret knytter seg til.
18. EIERSKAP TIL IMMATERIELLE RETTIGHETER
Alle Immateriell Rettigheter Selger har før inngåelse av Kontrakten skal forbli Selgers eiendom. Eierskapet til eventuelle nye Immaterielle Rettigheter som oppstår i forbindelse med Tjenestene skal tilfalle Selger.
19. KRENKELSE AV IMMATERIELLE RETTIGHETER
Kjøper skal holde Selgergruppen skadesløs fra krav som følge av inngrep i Immaterielle Rettigheter som oppstår fra eller i forbindelse med Kjøpers forpliktelser under Kontrakten, herunder i forbindelse med Selgers bruk av utstyr eller fasiliteter levert av Kjøper.
20. SELGERS HEVINGSRETT
Selger har rett til å heve Kontrakten med umiddelbar virkning dersom Kjøper er i vesentlig brudd på sine forpliktelser etter Kontrakten. Det samme gjelder dersom Kjøper blir insolvent, begjærer konkurs, det åpnes akkord, gjeldsforhandlinger eller Kjøper inngår annen avtale med sine kreditorer, påbegynner avviklingsprosesser eller innstiller sine betalinger.
21. LOVVALG OG TVISTELØSNING
Avtaleforholdet reguleres av norsk rett.
Dersom ikke forhandlinger fører frem, skal tvisten løses ved ordinær domstolsbehandling. Oslo tingrett er avtalt verneting.